DIENSTEN
Wat is een dienst, wat is een product en wat is het verschil?
Een product is een object dat tot stand komt in een proces waarbij tijdens dat proces geen inmenging is van de (potentiële) afnemer. In het proces kan informatie betrokken zijn die op voorhand is verkregen van die potentiële afnemer. Na het proces kan er interactie met de afnemer zijn tijdens implementatie, service, garantie en feedback.
Een dienst is een proces tot realisatie van een entiteit, waarbij de afnemer continu betrokken wordt en/of wil zijn. Een entiteit moet hier gezien worden in het groots mogelijk scala van mogelijkheden; van de handelingen van een verloskundige, via een nieuw kapsel, een bekrachtiging van een huwelijk, een nieuw aangelegde tuin tot het uitvoeren van een crematie. Behoorlijk van begin tot eind dus.
Onze diensten zijn de volgende eieren die wij voor je openen:
In-company trainingen
bedrijfsopvolging
Wat zijn de “must haves”, “could haves” en de “nice to haves” bij bedrijfsopvolging, binnen en buiten de familie? Wat zijn de valkuilen, zowel juridisch, financieel, organisatorisch, maar ook emotioneel en dus psychologisch?
Cultuur; boeien, binden en bloeien
Het bestaansrecht van de organisatie in combinatie met het onderscheidend vermogen koppelen aan de (nieuwe) stip aan de horizon.
Management ontwikkeling (leiders in de dop)
Het klaarstomen van het aanstormend talent dat bij groei van de organisatie de managementplaatsen op gaat vullen of het stokje overneemt wanneer de huidige directie of het management een stapje terug wil gaan doen. Alle essentiële aspecten van het zakendoen komen hierbij aan bod.
Advisering
Een vorm een-op-een of twee-op-een samenwerking, waar bij specifieke issues worden belicht die op dat moment
aandacht vragen binnen de organisatie of vanuit de ondernemer van belang worden geacht.
Visie vorming, de stip op de horizon
Dit is de basis voor het definiëren van een (nieuwe) stip aan de horizon. Nu eens niet kijken wat er allemaal beter kan of beter moet. Nee, beginnen stil te staan bij wat de organisatie nu uitstekend doet, veel beter dan de concurrentie en, minstens zo belangrijk, waarbij iedereen binnen de organisatie energie van krijgt.
Strategiebepaling
Het definiëren van een (nieuwe) stip aan de horizon vraagt vervolgens om een daaruit voortvloeiende strategie. Het beschrijven van de nieuwe strategie dient dusdanig verwoord te worden dat iedereen in de organisatie de strategie begrijpt, omarmt, weet wat zijn of haar bijdrage daarin is én staat te popelen om hiermee aan de slag te gaan!
Organisatie ontwikkeling
Welke veranderingen moeten worden doorgevoerd om de organisatie optimaal te laten koersen richting de (nieuwe) stip op de horizon? Niets blijft onbelicht, mensen, middelen, structuur, cultuur, financiën. Alles moet bijdragen aan het bereiken van de stip!
Begeleiding
Aan de zijlijn staan en zeggen hoe het allemaal moet, is makkelijk. Het eeuwenoude gezegde “de beste stuurlui staan aan wal”
getuigt al van deze wijsheid, of beter, van deze ervaring. Dat willen we niet. We zijn overtuigd van de ideeën en middelen die
we aanreiken, omdat we ook commitment willen geven. Niet alleen maar op basis van “uurtje-factuurtje” even ons gezicht
(maar niet het ware) laten zien, past niet bij ons. Nee, wij willen samen met de organisatie op koers gaan, op weg naar het einddoel,
de stip aan de horizon.
Bepalen stip op de horizon - Business plan op 1 A4 - OGSM
Het OGSM is een hulpmiddel voor het bepalen van de gewenste strategie van de organisatie.
In het OGSM wordt een ambitieus en inspirerend organisatiedoel geformuleerd. Het OGSM geeft voor iedereen in de organisatie duidelijkheid en zorgt dat iedereen, op elk niveau, aangehaakt is en zich betrokken voelt. Vervolgens, bij het op de juiste wijze hanteren van het OGSM, garandeert het tevens een standvastige koers voor de organisatie en alle betrokkenen.
Koersvast, richting stip op de horizon
Na een nieuwe strategie te hebben ontwikkeld om de stip op de horizon te realiseren, worden instrumenten aangereikt en uitgelegd waarmee het mogelijk is om de koers vast te houden en tussentijds de balans op te maken. Ligt de organisatie op koers, year to date? Om dat te blijven vaststellen zal men regelmatig samen om tafel moeten gaan om de vinger aan de pols te houden en iedereen in de organisatie bij de les te houden.
Periodieke “onderhouding”
Koers houden betekent niet alleen met regelmaat de balans op maken binnen alle onderdelen van de organisatie. Het betekent ook kritisch blijven kijken naar de organisatie en het management zelf. Hierbij worden discussies op basis van voortschrijdend inzicht en nieuwe ontwikkelingen niet uit de weg gegaan.